Carin Hemeltjen – ‘Durf als opdrachtgever los te laten’

‘De staat van het bezit voor de komende decennia, daar gaat het om. Vanuit dat perspectief maak je andere keuzes. Mijn boodschap: jaag niet op het laatste dubbeltje, maar zorg dat je onderhoudcyclus op orde is. Werk samen met een onderhoudsbedrijf dat werkt en denkt vanuit de TCO-gedachte. Dat scheelt op lange termijn veel kosten,’ stelt Carin Hemeltjen, manager vastgoed bij Rentree.

De portefeuille van woningcorporatie Rentree in Deventer bestaat uit zo’n 3.800 woningen. Toen Carin Hemeltjen vier jaar geleden startte was Resultaatgericht Samenwerken (RGS) al gemeengoed.

Staan als een huis

‘Ik geloof in het samenwerkingsmodel. Met RGS maak je met elkaar prestatieafspraken voor de langere termijn. Kies je voor ‘hit & run’ dan word je vroeg of laat geconfronteerd met de problemen. Niet handig, want je bezit moet over 50 jaar nog steeds staan als een huis.’ Hemeltjen kiest dan ook vol overtuiging voor RGS. ‘Met deze werkmethode en de leidraad is zowel voor ons als het onderhoudsbedrijf het werkproces helder. Daardoor is het makkelijker om je rol te pakken. Wij hoeven niet meer te denken voor een aannemer en specialistische onderhoudskennis in huis te hebben, met RGS nemen zij zelf de verantwoordelijkheid. En naast een goed resultaat, zorgt dit ook voor een prettige samenwerking.’

Inspectie met drones

Hemeltjen, inmiddels zo’n vier jaar actief als lid van het College van Deskundigen van VGO-keur, noemt nog een ander voordeel: ‘Het RGS-model werkt ook innovatie in de hand. Als onderhoudsbedrijven zicht hebben op een langdurige samenwerking – uiteraard blijven we wel toetsen en monitoren – is dat een stimulans om nieuwe producten te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan inspectie met drones als alternatief voor traditionele bemande inspecties.’

In de genen

De toegevoegde waarde van het VGO-keur is voor haar helder. ‘Als opdrachtgever is het prettig dat RGS in de genen van het onderhoudsbedrijf zit. Het betekent dat het bedrijf jou als opdrachtgever kan ontzorgen, want zij hebben de werkwijze écht in de vingers en nemen hun verantwoordelijkheid.’

Lef

‘Ik zie ook dat VGO-bedrijven steeds vaker de adviesrol oppakken bij woningcorporaties. Voorwaarde is wel dat je als opdrachtgever moet durven los te laten. Kijk naar je Total Cost of Ownership (TCO) laat alle partijen hun kennis inbrengen en gun ze hun eigen leerervaring. Ook jezelf. Dat vraagt lef, maar uit ervaring weet ik dat het zich dubbel en dwars terugbetaalt. Niet alleen in minder faalkosten, maar ook in een hogere klanttevredenheid en grote betrokkenheid bij de opdracht. Onze opzichters hebben plaatsgemaakt voor een collega die op basis van TCO de invulling en de geleverde kwaliteit monitort. De andere medewerkers kunnen nu hun tijd en aandacht besteden aan onze huurders.’

Toekomst

‘Goede prestaties beschrijven is best lastig, maar met het VGO-keur zorgen we ervoor dat de invulling en uitvoering van RGS op het juiste niveau blijven. Partijen begrijpen en beoordelen elkaar op basis van vertrouwen en tussentijdse monitoring. Achteraf dikke rapporten produceren doen we allang niet meer. We zetten in op vooraf samen slimme meerjarenplannen en jaarplannen te maken en goed uit te voeren.’

Geen gemeengoed

‘Niet alleen het aantal, maar ook de complexiteit van installaties in woningen neemt toe. Gevolg is dat de onderhoudskosten steeds prominenter worden in onze jaarbegroting. Ook voor het onderhoud van installaties hanteren we bij Rentree de RGS-aanpak. In de installatiebranche is deze methodiek nog geen gemeengoed, terwijl juist hier grote risico’s en dus ook kansen liggen.’

Carin Hemeltjen, Rentree: ‘Ik geloof in het samenwerkingsmodel van RGS.’

Heeft u een vraag of wilt u meer weten?

Stel gerust uw vraag per e-mail.
info@vgokeur.nl



Wilt u op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de nieuwsbrief.

aanmelden



Deel uw kennis.

Volg ons op LinkedIn.
Linkedin