Martijn Kors: ‘RGS vraagt om transparantie op basis van vertrouwen’

‘Resultaatgericht Samenwerken (RGS) is voor ons geen sprong in het diepe meer,’ aldus Martijn Kors, manager Planmatig Onderhoud bij Staedion. Twintig jaar geleden startte deze Haagse woningcorporatie samen met dertien schildersbedrijven met de RGS-werkwijze. Met zeven bedrijven zijn we ‘in business’ waarbij in tegenstelling tot het klassieke aanbesteden, niet de inspanning, maar het resultaat centraal staat. ‘Vergelijk het met het onderhouden van je eigen woning. Dan kies je ook niet voor vurenhouten kozijnen maar voor degelijk FSC-hout. De initiële kosten zijn hoger, maar op termijn verdien je het verschil meer dan terug.’

Het oprekken van de onderhoudscyclus van de schil van de 36.000 woningen is volgens Kors een goed bewijs van de voordelen die RGS biedt. ‘Dankzij RGS is die met twee jaar verlengd van zes naar acht jaar. Tel uit je winst.’ De methodiek zorgt niet alleen voor het verlengen van de cyclus, maar is ook succesvol op het gebied van het verhogen van de kwaliteit van het uitgevoerde werk. ‘We zijn trots op het behalen van de eerste plaats bij een vergelijkend onderzoek naar kwaliteit en kosten, uitgevoerd door het Verf Advies Centrum.

Grotere span of control
‘Nog een voordeel is dat de span of control van de medewerkers van de onderhoudsafdeling veel groter is geworden. Bij RGS wordt immers niet voor elk onderdeel van een project een afzonderlijk contract gesloten met een bedrijf dat dit werk gaat uitvoeren. In plaats daarvan worden afspraken gemaakt over het totale eindresultaat. Omdat het bestek niet centraal staat, hoeven medewerkers zich niet met allerlei details bezig te houden. Ze kunnen daardoor veel meer projecten begeleiden en dat levert een forse interne kostenbesparing op.’

In de haarvaten
Kors stelt wel dat RGS in de haarvaten moet zitten van zowel medewerkers als de onderhoudsbedrijven. ‘Onze projectleiders moeten de stip op de horizon helder hebben. Waar wil ik met mijn vastgoed op termijn naar toe en hoe kan ik dat samen met mijn co-maker het slimste invullen? Met respect voor elkaars belangen. Dat is een andere manier van samenwerken dan met klassiek aanbesteden.’ Het hebben van het VGO-keur is voor Staedion een minimale eis voor de bedrijven waarmee wordt samengewerkt. ‘Daarmee laten ze zien zowel technisch als organisatorisch in staat te zijn om resultaatgericht onderhoudswerk uit te voeren. En het geeft ons de zekerheid dat het onderhoudsbedrijf in beginsel een financieel stabiele partner is.’

Koersvast blijven
Ondanks de jarenlange RGS-ervaring moet Kors de werkwijze intern blijven onderbouwen. ‘Elke nieuwe manager stelt de vraag of de afgesproken prijzen wel marktconform zijn en of het niet goedkoper kan. Met name in tijden van crisis is het dan een uitdaging om koersvast te blijven. Onze aanpak is helder. We hanteren vaste eenheidsprijzen die elk jaar worden geïndexeerd. De prijslijst is tot stand gekomen in overleg met en getoetst door externen. Transparantie op basis van vertrouwen, daar gaat het om. Dat neemt niet weg dat we niet scherp onderhandelen, want ook onze portemonnee is beperkt. Vervolgens hebben we het samen over het resultaat en niet meer over euro’s.’

Tevreden huurders
Ook het feit dat huurders de vruchten plukken van RGS is een belangrijk argument. ‘In plaats van meerdere bezoeken van verschillende aannemers die ieder hun eigen werkzaamheden uitvoeren, wordt met RGS het onderhoud met één integrale, toekomstgerichte benadering aangepakt. Hierdoor zijn we de bewoner minder vaak tot last.’

Uitdaging
Voor het gevelonderhoud van bestaande woningen is RGS een beproefde methodiek, maar de ambities van de woningcorporatie gaan verder. ‘Het onderhoud van de buitenkant van de woningen hebben we nu op orde, maar verduurzaming zoals spouw- en dakisolatie is nog een uitdaging. Voor nieuwbouw loopt een experiment om na de bouw het onderhoud voor een langere periode – denk aan 20 jaar – vast te leggen in de vorm van prestatie-eisen. Het eerst design-build-maintain project is twee jaar geleden opgeleverd,’ aldus een enthousiaste Kors.

Martijn Kors werkt sinds 2018 bij Staedion, een woningcorporatie met ruim 36.000 woningen in Den Haag. Hij is verantwoordelijk voor integraal management – resultaten, personeelsbeleid en communicatie – van de afdeling Planmatig onderhoud.

Tips

  • Kijk voorbij de initiële investering. Het verschil betaalt zich terug!
  • Zorg dat medewerkers RGS begrijpen en de werkwijze omarmen
  • Blijf koersvast, ook in tijden van crisis
  • Kies voor onderhoudsbedrijven met het VGO-keur
  • Hou het management aangesloten met onder meer resultaten van benchmarks, VAC-keuringen en bewonersenquêtes

Heeft u een vraag of wilt u meer weten?

Stel gerust uw vraag per e-mail.
info@vgokeur.nl



Wilt u op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de nieuwsbrief.



Deel uw kennis.

Volg ons op LinkedIn.
Linkedin