Remy van der Vlies – ‘Benader RGS als ecosysteem’

‘Zeggen dat je volgens de RGS-methodiek kan werken, is makkelijker gezegd dan gedaan. Om het VGO-keur te krijgen moet je als onderhoudsbedrijf ook in de praktijk laten zien dat je de werkwijze in de vingers hebt. Die zekerheid is prettig voor woningcorporaties en onderstreept het nut van het keurmerk.’ Aan het woord is Voor Remy van der Vlies, adviseur vastgoedbeheer bij Woonbedrijf, een corporatie met een rijke historie in Eindhoven en omgeving.

Van der Vlies is sinds begin dit jaar lid van het College van Deskundigen van de stichting VGO. ‘Vanuit die rol wil ik graag een bijdrage leveren aan de kwaliteit van RGS. In je eentje lukt dat niet, dat moeten we echt met elkaar doen.’

Scherp houden

‘Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe leidraad RGS die momenteel vorm krijgt. Dat zorgt voor discussie binnen de stichting RGS, de deelnemers van de Leercirkel denken mee en wij vertalen de ontwikkelingen weer naar het VGO-keur. Wat betekenen de aanpassingen in de praktijk? Hoe gaan we dat meten? Elke organisatie of club heeft een eigen rol. Zie RGS als een ecosysteem. We zoeken elkaar op en houden elkaar scherp.’

Zenuwachtig

Van der Vlies begrijpt dat in de praktijk vaak sprake is van weerstand bij het implementeren van de RGS-werkwijze, zowel bij opdrachtnemers als bij opdrachtgevers. ‘Traditioneel zijn we niet gewend om met elkaar te reflecteren op hoe we met elkaar samenwerken. Niet zo gek, want in de opleiding – ongeacht op welk niveau – ligt de nadruk op techniek en maar een klein deel wordt besteed aan het proces, de relatie. En juist het proces, het feit dat de samenwerking ook anders kan worden ingevuld, is de crux van RGS. Als je daar aan gaat morrelen, begrijp ik dat mensen zenuwachtig kunnen worden.’

Behapbaar blijven

‘Zo’n 10 tot 15 jaar geleden betekende RGS echt nog wel pionieren. Nu niet meer.’ Toch waarschuwt Van der Vlies: ‘We moeten er met z’n allen voor waken dat RGS op uiteenlopende manieren in de praktijk wordt opgepakt. Het mag geen te groot palet worden waar iedereen een eigen invulling aan geeft. Voor opdrachtnemers moet het behapbaar blijven.’

Minder sexy

Een kijkje in de toekomst? Volgens Van der Vlies gaat dagelijks onderhoud steeds meer onderdeel worden van RGS. ‘Dat is nu nog onderbelicht. Deels te begrijpen, want het repareren van een lekkende kraan is minder sexy dan een glimmende gevel van een heel complex. De focus ligt nu op planmatig onderhoud en renovatie. Als je echter met elkaar resultaatafspraken maakt, is ook reparatieonderhoud onderdeel van de levensduurkosten. Die kun je daar niet los van zien. Dat wordt – sector breed – nog onvoldoende begrepen door leidinggevenden op sleutelposities. Bovendien is dagelijks onderhoud voor bewoners veel belangrijker. Dat zien wij direct terug in de tevredenheidsmonitor.’

Alles al bedacht

Een tip voor collega’s heeft hij ook. ‘Volg trainingen, participeer in bestaande netwerken, praat met andere corporaties, meng je in de discussie. Vind het RGS-wiel niet zelf uit. Er is al heel veel bedacht.’

Heeft u een vraag of wilt u meer weten?

Stel gerust uw vraag per e-mail.
info@vgokeur.nl



Wilt u op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de nieuwsbrief.



Deel uw kennis.

Volg ons op LinkedIn.
Linkedin